Maak je onderwijs neuro-inclusiever
Krijg in drie middagen praktische en theoretische inzichten om je onderwijs neuro-inclusief te maken
Beschrijving
Neurodivergente studenten lopen vaak tegen obstakels aan die hun potentieel beperken. Deze cursus biedt je praktische en theoretische inzichten om het onderwijs neuro-inclusiever te maken. Je leert hoe je een onderwijsomgeving, leeractiviteiten, opdrachten en tentaminering kan ontwerpen die toegankelijker is. Ontdek hoe je met wetenschappelijke kennis en praktische tools een omgeving creëert die neurodiversiteit ondersteunt en inclusie bevordert. In deze cursus leer je hoe je neuro-inclusie kunt toepassen in het hoger onderwijs. Je krijgt inzicht in neurodiversiteit en neuro-inclusie op basis van theorie en wetenschappelijk onderzoek. Je leert hoe je veranderingen kunt doorvoeren in de onderwijsomgeving, het curriculum, leeractiviteiten en tentaminering om neuro-inclusie te bevorderen. Ook komt aan bod hoe neuro-inclusieve innovaties ontwikkeld en geïmplementeerd kunnen worden, bijvoorbeeld via focusgroepen of het betrekken van docenten. Naast theorie en praktische toepassingen werk je aan een casus uit je eigen werkveld. Zo kun je de opgedane kennis over neurodiversiteit en neuro-inclusie direct in de praktijk brengen. Onderwerpen die aan bod komen: - Neurodiversiteit en UDL (Universal Design for Learning): Wat is neurodiversiteit en hoe pas je UDL toe? - Onderwijsontwerp en beoordeling: Hoe pas je leeromgevingen, activiteiten en toetsing aan? - Praktische casus: Ontwikkel een eigen neuro-inclusieve innovatie. Docenten: Dr. Hanne Jacobs: Opleidingsdirecteur Bachelor Filosofie en ervaringsdeskundige ouder. Dr. Ir. Jo Bervoets: Onderzoeker autisme en neurodiversiteit, docent en ervaringsdeskundige.
Contactgegevens
Tilburg University, Warandelaan, Tilburg, Nederland