
dr. Tjeerd van de Laar
Universitair hoofddocent
Tjeerd van de Laar is als universitair docent werkzaam bij het departement Filosofie van TiU en is lerarenopleider bij het Tilburg Center of the Learning Sciences (TiCeLS). Hij schreef ook een proefschrift over wetenschappelijk onderzoek naar vrije wil en werkte 15 jaar in het voortgezet onderwijs als leraar filosofie en academische vaardigheden. Daarnaast schreef hij samen met Sander Voerman het populaire boek Vrije Wil – discussies over verantwoordelijkheid, zelfverwerkelijking en bewustzijn. Zij meest recente boek is getiteld Kan Lego denken? en gaat over de samenhang tussen zijn favoriete filosofische vragen.
Expertise
Tjeerd van de Laar is in te schakelen voor:
​
-
Advies en workshops over de rol van GenAI (zoals ChatGPT) in (voortgezet) onderwijs: Welke kansen en uitdagingen liggen er voor het onderwijs met de komst ChatGPT? Nu en in de toekomst. ChatGPT verandert het onderwijs en daarmee ook de rol van de docent. Hoe ga je daar mee om?
-
Advies en workshops over hoe burgerschapseducatie vorm te geven in het voortgezet onderwijs: Tjeerd helpt je onderzoeken wat de mogelijkheden zijn om binnen onze vaklessen in het VO bij te dragen aan het burgerschapsonderwijs zoals de Nederlandse overheid dat sinds 2021 nadrukkelijk op de kaart heeft gezet. Tjeerd heeft daarbij specifieke aandacht voor de noodzaak van een (kritische) filosofische houding en hoe die te ontwikkelen.
-
Workshops over doelen van en waarden achter ons onderwijs: Tjeerd helpt bij het maken van een waardenanalyse van (de doelen van) het curriculum op school; in hoeverre kun je je vinden in die waarden en doelen? Liggen de doelen ook daadwerkelijk on het verlengde van de waarden? Kun je de waarde van je/jullie onderwijs helder verwoorden naar jezelf, je collega’s en je leerlingen?
-
Advies over (het invoeren van) het vak filosofie in het voortgezet onderwijs: de uitdagingen van onze tijd zoals digitalisering en GenAI, klimaatverandering en sociale en politieke polarisatie zijn een onlosmakelijk onderdeel van de leefwereld van onze leerlingen. Omgang met deze uitdagingen vereist een filosofische houding, maar die ontstaat niet vanzelf en op veel scholen ontbreekt het stimuleren van deze houding ten enenmale. Willen je weten wat meer aandacht voor filosofie zou kunnen betekenen en hoe je dat aanpakt? Wil je weten hoe een filosoof heel effectief kan bijdragen aan het betekenisvol realiseren van de burgerschapsopdracht in jullie school? ​​​​
​
Bij interesse in advies of workshops op deze gebieden kunt u contact met ons opnemen. Wij geven u graag meer informatie over de mogelijkheden. Samen bespreken we wat de beste aanpak en invalshoek is voor uw vraag.